♥ Semoga awak sentiasa dalam jagaan Allah ♥

Friday 18 December 2015

Tips untuk pendaki wanita

Sejak kebelakangan ni pendakian bukit dan gunung dah tak asing lagi.
Sebenarnya bagus sebab dapat lahirkan msyarakat yang minat bersukan.
Daripada hujung minggu yang di habiskan dengan tidur, lebih baik keluar beraktiviti.
Selalu aku dapat soalan daripada kawan2 untk tips pendakian. Sebenarnya aku baru je lagi dalam dunia pergunungan dan equipments pun tak lengkap lagi tapi kita bantu jawab mana yang kite tahu. Soalan yang paling kerap ditanya adalah:

1) Macam mana nak tukar baju kat gunung?
2) Kalau period macam mana nak basuh kat puncak?
3) barang nak bawak banyak mana?


1) Macam mana nak tukar baju kat gunung?

Situasi ni akan berlaku bila pendakian memerlukan kita bermalam di gunung. Pendakian yang lebih daripada sehari biasanya jarang bawa khemah. Untuk melimitkan berat barang untuk dipikul sepanjang pendakian. Makanya kita akan tidur di dalam fly beralaskan ground dan carrymat. Di sebabkn fly terbuka di kanan dan kiri makanya rumit untuk perempuan tuka pakaian. Jangan risau. tempat yang paling sesuai untuk tuka baju ada dua tempat. Kalau campsite ada air terjun. Maka anda boleh tukar di sebalik batu2 besar air terjun. Well, kalau bermalam di puncak gunung memang takkan ada air apatah lagi air terjun. Maka awak boleh tuka di sebalik pokok2 yang banyak di hutan tersebut. Pilih tempat yang paling selesa dan make sure jangan jauh sangat daripada lineup. ;)

2) Kalau period macam mana nak basuh?

Kalau campsite ada air terjun mudah awak nak basuh sebab air ada sangat banyaknya. Puncak gunung biasa takde air. waterpoint pun biasa sangat kecik aliran airnya. Maka sangat susah nak basuh. Jadi, awak boleh simpan dengan rapi pad awak. bungkus dengan baik dan masukkan dalam plastik dengan elok. Simpan kat poket kecik bahagian bawah bag untuk asingkan dengan barang bersih yang lain. Bila dah jumpa punca air awak boleh bersihkan pad yang disimpan tadi. Make sure bersihkan betol2 ya dan jangan buang sisa merata2. Tambahan info, kepada pendaki wanita yang period ketika pendakian. Awak sangat digalakkan memakai pad overnight untuk keselesaan dan pergerakan yang lebih selesa. ;)

3) barang nak bawak banyak mana?

Kita bukan pergi melancong ya kawan2. Maka limitkan lah barang anda. Nanti nak pikul ration(barang makanan), ground, air. Tak pasal2 sakit bahu pulak. Saya pernah pikul 15kg paling berat. Tu dah cukup pengalaman sepanjang pendakian 4hari 3malam. Ioll gadis okey. Sila jangan buli banyak sangat. haha. Baju trekking pakailah baju yang sama sepanjang pendakian naik dan turun. Baju tidur dan baju tambahan. 3 ni dah cukup sebenarnya. Bila lama2 awak biasa mendaki, sepaket wet tisu pun awak berkira beratnya. hahaha. 

Saya ni pantang betul gegadis mengada buat cecomel minta abang sado pikulkan barang. Tahukah anda yang anda sedang buli mental si pendaki lelak?. Sebelum mendaki sila study gunung yang nak ditawan. Makanya awak boleh buat anggaran tahap mana dan banyak mana awak perlu training. Kalau mudahkan kerja bersama itu lebih baik kan? :)

Semua orang penat bila sampai di campsite atau gunung. Ya, ulang suara. Semua penat bukan awak seorang sahaja. Maka ringankanlah tulang bantu pasang fly dan masak. Bila ramai yang bantu, kerja lebih cepat dan semua dapat rehat. Tu sahaja bebelan daripada kak embun. ihikss. Harap membantu walaupun sedikit. (peace!)



No comments:

Post a Comment