♥ Semoga awak sentiasa dalam jagaan Allah ♥

Thursday, 26 November 2015

Fairy Cave, Sarawak

Gua paling cantik setakat ni.

Fairy cave atau gua pari2 ini terletak di Bau, Sarawak. Sebelum masuk ke gua ni kite perlu naik tangga dalam 5 tingkat untuk sampai ke pintu gerbang gua ni. Kemudian, lepas je sampai pintu gerbang, kite perlu naik tangga 90 darjah pulak. Selepas melepasi tangga 90 darjah, anda akan disajikan pemandangan indah yang terdapat dalam gua ni. Gua ni memang penuh tangga dan sangaaat luas. Teruja sungguh.. Kat tengah gua, ada titisan air daripada batu kat atas menitik ke tanah. Titisan air tu cantik sangat. Macam serpihan kaca. Masuk sini tak puas nak puji macam mana tuhan cipta indah sangat. Kawan2 pun tak abis2 berterima kasih sebab bawak mereka kat gua tuu.

 Yuran masuk hanya RM1 sahaja kawan. Siapa datang Sarawak silalah ke gua ini sebab ni antara tempat menarik yang terdapat di Sarawak. Jalan sebelum sampai ke gua ni pun tenang je. Penuh hijau sepanjang jalan. Harap harta alam indah ni kekal tidak dimamah permodenan.













jelajah bumi kenyalang

Sarawak ni negeri yang menarik untuk di lawati. Mungkin faktor suasana dia kot. Sebab misi utama ke Sarawak haritu untuk buat program kemasyarakatan bersama orang kampung di Sarawak. Maka kami memilih kampung Senyawan/Seniawan Jepon sebagai destinasi program kami. Kampung ni diberi nama ni sebab sebelum perang jepun, orang jepun menetap di kampung ni. Walaupun kampung ni tak besar dan penduduk tak ramai. Tapi mereka sangat rapat antara satu sama lain. Penduduk sini dalam anggaran seratus lebih sahaja .

Tiba je kami di kampung ni, kami diraikan dengan 3 orang makcik yang bermain gendang. Budaya orang kampung di Sarawak memang begini cara mereka meraikan tetamu. Tetamu sebenarnya kena menari  bila dengar pukulan gendang tu sebagai adab berbudi atas mereka meraikan kita. Tapi sebab saya takut tiba2 menari chicken dance, maka saya lupakan hasrat untuk menari. hahaha. Sebenarnya tak tahu menari -___-.

Orang kampung sini sangatlah baik dan ramah. Termasuk ketua kampung, Encik Anuar. Di sebabkan kampung sini memang kampung islam. Maka lebih mudah program kami yang melibatkan perbincangan agama. Kami dapat belajar buat laksa Sarawak.ambuyat dan kuih tradisional bersama orang kampung . (bakal mak mertua mesti bangga. kehkeh). Dan antara yang best. Kami mengecat tadika dan buat alat bantuan mengajar (ABM) untuk tadika kampung ni. Mestilah cikgu tadika mcm saya seghonok dapat buat abm untuk anak2 kecik ni haa. hehe.






Gigih masing2 nak decorate untuk anak2.


Dinding warna hijau saya yang cat (saje nak bgtau :p)

Lepas dah sibuk beraktiviti. Petang tu kami berjalan sekitar kampung. 


Sarawak merupakan pengeluar lada hitam terawal dulu. Haa ni la mesin lada hitam dolu2.




Terima kasih tidak terhingga kepada kampung Seniawan/senyaan jepon kerana menerima kunjungan kami. Sesiapa yang ingin buat aktiviti bersama orang kampug ni bolehlah hubungi encik anuar di talian +60198395769 .






Friday, 20 November 2015

Locked Away


If I got locked away
And we lost it all today
Tell me honestly would you still love me the same?
If I showed you my flaws
If I couldn't be strong
Tell me honestly would you still love me the same?

Right about now
If I judge for life, man, would you stay by my side?
Or is you gonna say goodbye?
Can you tell me right now?
If I couldn't buy you the fancy things in life
Shawty, would it be alright
Come on show me that you down
Now tell me would you really ride for me
Baby tell me would you die for me
Would you spend your whole life with me
Would you be there to always hold me down
Tell me would you really cry for me
Baby don't lie to me
If I didn't have anything
I wanna know would you stick around.