♥ Semoga awak sentiasa dalam jagaan Allah ♥

Tuesday 29 September 2015

Qnada merayau ke Brunei Part 1

Moga "Terbang" ini membawa makna .


Berkesempatan melawat Brunei selama 12 hari . Kagum sangat dengan Sultan negara ni . Kagum dengan banyak perkara . Sedikit coretan tempat menarik untuk dilawati disamping menjadi manusia yang berfikir . 





Memandangkan saya menginap di kawasan Penaga, jadi ini antara kawasan tempat tersebut . Penaga merupakan pusat minyak di Brunei a.k.a "Brunei Shell" . Maka noding donkey (seperti gambar ketiga) terdapat banyak di kawasan ini . Kawasan ni tenang jeee . 





 Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin atau dikenali masjid kubah emas yang terletak di bandar segi Begawan . Kubah ni fully emas . Kata orang tempatan , emas itu lambang kekayaan negara Brunei . Negara ni takde bangunan tinggi2 memandangkan sultan sudah letakkan garis panduan setiap bangunan yang dibina tidak melibihi ketinggian kubah masjid ini .




Billionth Barrel Monument . Ini merupakan tempat pengeluaran minyak mentah . Petang2 ramai orang beriadah di pantai ni . 



Pantai ni diberi nama "Tungku Beach" . Pantai ni betul2 bersebelahan dengan The Empire Hotel. Hotel paling mahal di Brunei . Satu malam mencecah RM 15k atau mungkin lebih . Nama pun dah gah apatah lagi bayarannya . 





Tempat tinggi . yeaay ! happy me ! haa . Biasa la seketul Qatrun ni suka sangat bila dapat lepak tempat tinggi . Memandangkan selama 12 hari di Brunei , maka selama tu ummi mesej pesan jangan naik gunung/bukit (nampak tak degil ni kena pesan hari2 . love you ummi ! kakaka ) . Sebab tak boleh ke bukit, kita curi masa dua hari pergi V- plaza yang terletak di Kuala Belait . Boleh tengok view pada waktu malam dan siang . Actly ni hotel dan rooftop hotel ni tempat makan2 . Jadi bolehlah sesiapa yang tak menginap disini untuk datang makan sahaja sambil layan view .


**Bersambunggg ........



No comments:

Post a Comment